072-372-6571

טופס יצירת קשר

    072-372-6571

    מבנה הבחינה הפסיכומטרית

    הבחינה מורכבת מ-8 מפרקים, כל אחד בן 20 דקות. הפרקים מסווגים ל-3 סוגים שונים:
    • התחום הכמותי, 20 שאלות בפרק
    • התחום המילולי, כ 23 שאלות בפרק
    • אנגלית, כ 22 שאלות בפרק

    בכל אחד מהפרקים הללו מחולקות השאלות לקטגוריות, ומסודרות בסדר קושי עולה. המבחן הוא מבחן אמריקאי – לכל שאלה 4 תשובות אפשריות, ועל הנבחן לבחור את הנכונה מתוכן.
    מתוך 8 הפרקים, רק 6 מהם הם פרקי אמת, 2 מכל תחום (2 פרקים כמותיים, 2 פרקי מילולי, 2 פרקי אנגלית) ו 2 האחרים הם פרקי פיילוט המשמשים את המרכז הארצי במגוון מטרות, בין היתר בחינה של סוגים של שאלות טרם שילובם בפרקי אמת, השוואות שונות, ועוד.

    בתחום החשיבה המילולית נבדקות היכולות המילוליות: היחס בין משמעויות של מילים, לוגיקה והיכולת לנתח ולהבין קטעי קריאה ברמה אקדמית.

    בתחום החשיבה כמותית – בוחנים את היכולות לפתרון בעיות כמותיות (מנושאים שונים, החל מאלגברה בסיסית, דרך גיאומטריה ובעיות מילוליות) ולניתוח נתונים בתרשימים שונים.

    בחלק האנגלית – נבדקת מידת השליטה בשפה האנגלית הן מבחינת היקף אוצר המילים והן מבחינת היכולת לנתח ולהבין קטעי קריאה ברמה אקדמית.

    לצד הפרקים, מאז 2013 מתלווה גם מטלת כתיבה, חיבור, החיבור בוחן את יכולת ההבעה בכתב של הנבחנים. הזמן המוקצב למטלה הוא 30 דקות, ובמהלכן על התלמידים לדון בשאלה כלשהי שתוצג בפניהם. לדוגמא, יתכן כי התלמידים ידרשו להביע את דעתם בנושא הפרדה מגדרית בצעצועים, נישואים חד-מיניים, פונדקאות, העדפת בתי עסק מקומיים וקטנים על פני רשתות ענק, ועוד ועוד. 

    המטלה מבקשת לבחון הן את יכולת ההתנסחות של הנבחן, והן את יכולות הניתוח והחשיבה שלו- עליו להביע חשיבה ביקורתית ועניינית, נדרשת הצגה אינטליגנטית של טיעונים וצורת התנסחות המתאימה לעברית כתובה במשלב שפה גבוה.

    בכל אחד מהתחומים (מילולי\אנגלית\כמותי) הנבחנים מדורגים במדד של 50-150 לפי פרקי הברירה, כאשר מטלת הכתיבה מהווה 25% ממשקל הציון בתחום המילולי . 

    ציון הבחינה הסופי נע בין 200 ל-800, כאשר מלבד שני ציוני הקצה (0 תשובות נכונות וציון אפסי במטלת הכתיבה= 200, כל התשובות נכונות וציון מקסימלי במטלת הכתיבה=800), שאר הציונים נקבעים באופן יחסי.
    כלומר, ציון הנבחנים נקבע ביחס להישגיהם של שאר הנבחנים בבחינה. המרכז הארצי משתמש בכלים סטטיסטיים על מנת לבטל כמה שיותר פערים והבדלים שעלולים להיווצר בין בחינה אחת לשנייה, בין מגזר אחד לאחר וכו'. הסבר נוסף על יחסיות הציון תוכלו למצוא כאן (קישור למאמר כיצד מחושב ציון פסיכומטרי ומה זה ציון יחסי).

    סגירה
    פתחו צ'אט
    צרו קשר
    רוצים לשמוע פרטים נוספים?
    דילוג לתוכן